strona główna
unicef
erasmus
godło
BIP
Dziś mamy: środa 2024-04-24 , imieniny: Bony, Horacji, Jerzego
PlanyAktualnościDokumenty szkolneProgramy i podręcznikiPsycholog, Pedagog, Pedagog SpecjalnyEgzaminy i sprawdziany
Jesteś w: » Comenius

Wizyta w Hiszpanii i Finlandii

Spotkanie w Salamance

W dniach 21.04.2013 – 28.04. 2013r. uczniowie i nauczyciele uczestniczący w projekcie wzięli udział w spotkaniu w hiszpańskim mieście Salamanka, podczas którego goście i gospodarze przedstawili swoje wnioski wynikające z ankiet na temat zużycia wody w gospodarstwach domowych i dyskutowali nad ostatecznym kształtem broszury informującej o sposobach oszczędzania wody.

W Hiszpanii spotkali się dobrzy znajomi. Nasi uczniowie mieszkali u swych kolegów, których gościli w swych domach w ubiegłym roku. Organizatorzy przygotowali dla nas bogaty program. Przywitano nas ciekawym przedstawieniem odgrywanym w ciemnościach, w którym główne role „grały” oświetlone światłem fluorescencyjnym różne przedmioty – rękawiczki, parasolki itp. To bardzo ciekawy pomysł, który może kiedyś wykorzystamy. W kolejnych dniach wspólnie zwiedziliśmy Salamankę, w tym tamtejszy uniwersytet. Na jego dziedzińcu rośnie ogromne drzewo, które wyrosło z nasiona przywiezionego z Ameryki przez Krzysztofa Kolumba.  Pojechaliśmy też do Caceres, miasta w zachodniej Hiszpanii założonego w 34 r. n.e. Zwiedzając jego wąskie uliczki, muzea i kościoły, poczuliśmy, jakby czas na jeden dzień  cofnął się o 2 tysiące lat. Następnego dnia pojechaliśmy do Aldeadavila de la Ribera i odbyliśmy rejs rzeką płynącą w kanionie, dzielącym Hiszpanię i Portugalię. Pogoda nam dopisywała a widoki zapierały dech w piersiach.

Pożegnanie było równie ciepłe jak powitanie. Rodzice i nauczyciele przygotowali w szkole poczęstunek składający się z typowo hiszpańskich smakołyków a nasi koledzy porwali nas do zabawy. Śpiewaliśmy i tańczyliśmy wspólnie do północy, mimo to następnego dnia o 5-tej rano w miejscu, skąd autokar miał nas zawieźć na lotnisko w Madrycie, zjawiliśmy się w komplecie. Nie było tylko kierowcy, który zaspał...

Salamanka to wspaniałe miasto. Trochę przypomina Toruń – w wiekowych murach spotkać można wielu młodych ludzi, którzy studiują na tamtejszym, najstarszym w Hiszpanii uniwersytecie. Może także ktoś z nas, wybierze tę uczelnię. Czas pokaże.

Spotkanie w Naantali

15.05.2013 pojechaliśmy na ostatnie spotkanie w tym projekcie. Odbyło się ono w  Naantali, niedaleko Turku. Miasteczko jest niewielkie (liczy zaledwie 19 tys. Mieszkańców), ale jest wyjatkowe pod każdym względem. Leży na wybrzeżu Bałtyku, w krainie 1000 wysp. Aśka Popławska -  Ziętek miała przyjemność mieszkać na jednej z tych wysp. Jej dojazdy do szkoły nie były standardowe...Szkoła, która nas gościła, ma wiele zalet. Po pierwsze leży ona  właściwie na plaży,   20 metrów od morskiego wybrzeża. Po drugie wyposażenie szkoły, jej klimat i wszystko, co oferuje swym uczniom, może zaimponować nawet tym najbardziej wybrednym. Wrażenie robiły m.in. gabinety do nauki języków obcych oraz miejsca, gdzie uczniowie odpoczywają pomiędzy lekcjami. Także i to, że w każdej klasie znajdują się defibrylatory.

Drugiego dnia pobytu zwiedziliśmy Naantali, złożyliśmy wizytę Pani Burmistrz, która podjęła nas ciasteczkami i herbatą. Zwiedziliśmy także miejscowe muzeum. Nie zabrano nas co prawda do Doliny Muminków (nasi przyjaciele uznali, że jesteśmy już na to za duzi),  ale i tak na każdym kroku spotykaliśmy  ślady tych stworków, bo Muminki pochodzą właśnie z owego uroczego miasteczka.

W kolejnych dniach odbyliśmy wycieczki do Turku i do Helsinek, a ukoronowaniem pobytu był rejs z Turku do jednego z szwedzkich portów. Rejs trwał 10 godzin. W jego trakcie mogliśmy podziwiać urodę archipelagu, w skład którego wchodzą wyspy Alandzkie. Pod względem ich ilości jest to największy archipelag na świecie. Aż trudno uwierzyć, że płynie się po Bałtyku – tak inny jest on w tym miejscu od tego, który znamy z Polski.

Wieczór pożegnalny był fantastyczny. Spotkaliśmy się w lesie, oczywiście nad morzem. Tam piekliśmy kiełbaski i korzystaliśmy z prawdziwie fińskich przyjemności – najpierw nagrzewaliśmy się w saunie a później pędziliśmy do morza. Teraz rozumiemy, dlaczego Finowie przepadają za takim relaksem.

Tak blisko Polski leży piękny kraj – Finlandia – naprawdę warto tam pojechać.

 

Spotkanie we Włoszech

Spotkanie w Santi Cosma e Damiano 22.10.2012 – 28.10.2012r.

Od września 2012 roku uczestnicy projektu przygotowywali się do następnego spotkania we Włoszech. Stanisław Stępak z klasy IIIc przygotował multimedialny quiz, który polega na odgadywaniu dźwięków wody, Zorganizowaliśmy konkurs na zdjęcia do kalendarza. W konkursie, do którego prezentację w Pawer Poincie wykonała Paulina Szenkowska z klasy IIId, wzięli udział wszyscy uczniowie naszej szkoły. Na drodze ich głosowania zwyciężyły zdjęcia Oliwki Bogaleckiej z klasy IIIc. Mikołaj Woźniak z klasy IIIc uzupełnił prezentację na temat naszej szkoły i Torunia. Przy współpracy z Sejmem Szkolnym  i udziale wielu uczniów naszej szkoły prowadziliśmy też badania nad zużyciem wody w gospodarstwach domowych, ponieważ wyniki tych badań mieliśmy zademonstrować na spotkaniu w Santi Cosma e Damiano.

12.10. 2012r. nadszedł dzień wyjazdu. Do Włoch pojechały uczennice klasy IIIc Natalia Grudzińska i Julia Chojnacka oraz koordynator programu Alina Dyrda wraz z panią Ewą Ruszkowską i Aleksandrą Kowalską.

W Santi Cosma przyjęto nas bardzo gorąco. Uczniowie przygotowali dla nas specjalną imprezę powitalną z występami tanecznymi i wokalnymi, następnie zwiedziliśmy szkołę i odbyliśmy pierwsze spotkanie robocze w ramach pracy nad projektem. W ramach tych prac zadecydowaliśmy i ostatecznym kształcie kalendarza, porównaliśmy wyniki badań zużycia wody w gospodarstwach domowych, zwiedziliśmy starożytne akwedukty i ujęcie wody dla miasta.

Podczas kolejnych dni na przemian pracowaliśmy i zwiedzaliśmy region Latina, w którym leży miasteczko Santi Cosma e Damiano. Odbyliśmy rejs Tybrem do starożytnej dzielnicy Rzymu – Ostii, popłynęliśmy szlakiem wędrówki Odyseusza przez Morze Tyrreńskie na wyspę Ischia, byliśmy też w miejscu, gdzie w gorących siarkowych źródłach odpoczywają i leczą się okoliczni mieszkańcy i turyści z całego świata.

Ostatni wieczór to tradycyjna pożegnalna fiesta. Jeszcze raz mieliśmy okazję spróbować prawdziwej włoskiej kuchni, zjeść kawałek specjalnie na tę okazję upieczonego tortu i pośpiewać słynne włoskie piosenki takie jak „Volare” czy „Italiano vero”. Podziękowaliśmy naszym gospodarzom za serdeczność i gościnność i następnego dnia o 4.00 rano ruszyliśmy w podróż powrotną do Polski. Kilka godzin oczekiwania na samolot w Rzymie poświęciliśmy na zwiedzanie miasta – widzieliśmy Colosseum, Kapitol, Forum Romanum i wrzuciliśmy pieniążek do Fontanny di Trevi. Na pewno tam wrócimy.

Soptkanie w Polsce

Spotkanie w Toruniu 12.05.2012 – 18.05.2012r.

12 maja 2012 roku międzynarodowa grupa realizująca projekt „Save water – save yourself – save life” spotkała się w Toruniu. W naszej szkole pojawiła się liczna grupa nauczycieli i uczniów z Santi Cosma e Damiano (Włochy), Traunstein (Niemcy), Naantali (Finlandia) i Salamanki (Hiszpania).

Spotkanie w Polsce rozpoczęło oficjalne powitanie uczestników projektu w sali gimnastycznej naszej szkoły. Na tę okazję uczniowie przygotowali program artystyczny, którego tematem przewodnim była woda. Goście mieli okazję obejrzeć występy taneczne, instrumentalne, wokalne a także filmy i prezentacje poświęcone Polsce i Toruniowi.

Kolejne dni przebiegały w atmosferze pracy i zabawy. Uczniowie zagraniczni uczestniczyli w lekcjach, na specjalnych spotkaniach pracowali nad zadaniami wynikającymi z programu. Na jednym z takich spotkań przedstawiono prezentacje multimedialne na temat szkól partnerskich oraz miast i wpływu, jaki na rozwój tych ostatnich miało ich położenie nad rzekami lub w pobliżu innych zbiorników wodnych.

Podczas spotkania międzynarodowa grupa współpracująca w programie została przyjęta przez Prezydenta Miasta Torunia, zwiedziła gród Kopernika, uczestniczyła w seansie w planetarium i obejrzała pokaz „Toruń w 3d” w Domu Eskenów. Odbyliśmy też krótki rejs po Wiśle.

Zwiedzając region, pokazaliśmy naszym gościom Gdańsk, a jeden dzień spędziliśmy w skansenie w Szymbarku. Pogoda i humory nam dopisywały a grupa z każdym dniem stawała się sobie bliższa.

Ostatni wieczór był pełen emocji. W stołówce naszej szkoły odbyła się kolacja pożegnalne, w której uczestniczyli wszyscy uczestnicy i przyjaciele programu – uczniowie, nauczyciele i rodzice. Była to okazja do złożenia serdecznych podziękowań tym, którzy przez tydzień dołożyli wszelkich starań, by nasi goście dobrze spędzili czas w Polsce i aby wyjechali stąd bogatsi o wspaniałe wspomnienia. Na szczególną wdzięczność zasłużyli rodzice uczniów, którzy przyjęli w swoich domach młodzież i sprawili, że młodzi Włosi, Hiszpanie, Niemcy i Finowie czuli się tak jak u siebie.

Następnego dnia rano pożegnaliśmy uczestników projektu, ale nie oznaczało to rozstania na zawsze. Już wkrótce, w lipcu 2012 roku dwie uczennice Agata Domian i Daniela Jabłońska pojechały  do Naantali w Finlandii, na zaproszenie swych fińskich przyjaciół. Inni uczestnicy projektu kontaktują się  z kolegami i koleżankami przez Internet i niecierpliwie oczekują kolejnego spotkania.

Prezentacja multimedialna "Co wiesz o Polsce" przygotowana przez naszą uczennicę:

Program wymiany międzynarodowej

Comenius

Gimnazjum nr 8 im. Marii Curie Skłodowskiej

 

 „Different languages -  one smile”

Funkcjonowanie programu  Comenius w szkole podstawowej oraz korzyści, jakie przynosił uczniom i nauczycielom, sprawiły,  iż szkoła podjęła starania wprowadzenia go także w gimnazjum. Spotkanie, które miało zaowocować stworzeniem aplikacji wymaganej przez Europejską Fundację Rozwoju Edukacji odbyło się w styczniu 2006 roku w urokliwym bawarskim miasteczku Traunstein. Uczestniczyli w nim nauczyciele z Portugalii, Hiszpanii, Niemiec, Włoch,  Polski i Rumunii.  Niemiecka szkoła przygotowała się do podjęcia gości w sposób niezwykle staranny, intensywna praca nad projektem przeplatała się ze zwiedzaniem pięknych okolic jak i zabytków kultury tego alpejskiego regionu.

Pół roku później do naszej szkoły przyszła informacja, że większość szkół zgłoszonych do projektu uzyskało akceptację swych Narodowych Agencji. Program mógł ruszyć. Pierwsze spotkanie, już nie tylko nauczycieli ale i uczniów, miało miejsce we Włoszech, w Santi Cosma e Damiano, małej miejscowości we włoskim regionie Lacjum. Tam zaczęliśmy realizować główne zadania projektu, do których należały: stworzenie wspólnej strony internetowej, książki o Alicji, która zwiedza Europę, słownika i kalendarza. Podobnie jak to było w Traunstein, praca szła w parze ze zwiedzaniem regionu. Byliśmy wdzięczni gospodarzom, że zrobili ukłon w stronę polskiej grupy i zorganizowali zwiedzania klasztoru oraz polskiego cmentarza na Monte Cassino.

We Włoszech nawiązały się pierwsze międzynarodowe przyjaźnie, które okazały się trwałe. Uczniowie z Hiszpanii natychmiast po powrocie do swego kraju założyli forum internetowe, na którym spotykali się od tego czasu ze swoimi nowymi znajomymi. Młodzi ludzie zapraszali też do rozmów innych uczniów ze swoich szkół, toteż kiedy jechaliśmy na następne spotkanie do Hiszpanii, nasi uczniowie, na długo przed podróżą, doskonale znali kolegów, u których mieli zamieszkać.

Hiszpania zachwyciła nas w tym samym stopniu co Włochy. Szkoła, która nas gościła , znajduje się w Salamance, starym mieście młodych ludzi. Podobnie jak Toruń  ma ono wiele gotyckich zabytków i podobnie jak w Toruniu jego klimat tworzą studenci uczący się na jednym z najbardziej znanych w tym kraju uniwersytetów. W Hiszpanii ustaliliśmy też, jaki ma być ostateczny kształt naszej książki i pracowaliśmy nad innymi zadaniami wynikającymi
z projektu.

Pracę tę kontynuowaliśmy w niemieckim Traunstein a przerwy w pracy umilano nam wycieczkami w Alpy i do Monachium a także pobliskiego Salzburga. Zwiedzaliśmy również słynne obiekty sportowe takie jak nowy stadion klubu Bayern Monachium i obiekty olimpijskie w tym mieście.

Program został uroczyście zakończony w Polsce. Nasi goście zostali przyjęci przez Prezydenta Miasta Torunia, zwiedzili Golub Dobrzyń, Ciechocinek, Gdańsk, byli na warsztatach w Muzeum Papieru w Grębocinie i uczyli się wyrabiać ciasto na prawdziwe toruńskie pierniki w Muzeum Piernika.

Podczas kolacji pożegnalnej mieliśmy okazję podziękować rodzicom, którzy przyjęli pod swój dach zagranicznych gości i bez których uczestnictwo szkoły w tym projekcie byłoby niemożliwe. Potem świetnie się bawiliśmy, ucząc naszych przyjaciół polskich tańców
i sprawdzając ich umiejętność wymowy trudnych polskich wyrazów. Goście obejrzeli też zabawną prezentację: „Wszystko, co chcielibyście wiedzieć o Polsce, ale boicie się o to zapytać”. Rozstawaliśmy się, obiecując sobie, że jeszcze na pewno się spotkamy. Tak tez wkrótce się stało…

Uczestnictwo w programie  Comenius przynosi korzyści, które trudno przecenić. Porównanie systemu oświaty, sposobu funkcjonowania szkół, organizacji ich pracy, programów i metod nauczania czy w końcu wyposażenia szkół pozwala dzielić się doświadczeniami, a jednocześnie uzmysławia, jak niewiele jest różnic pomiędzy mieszkańcami Europy w sferze mentalnej. Tak nauczyciele jak i uczniowie błyskawicznie odnajdowali wspólny język z kolegami z innych krajów i szybko okazywało się, że, mimo ogromnych nieraz różnic kulturowych czy obyczajowych, sposób myślenia, system wartości, zainteresowania są bardzo podobne. Z każdą nowa wizytą uświadamialiśmy sobie coraz lepiej, jak trafny jest tytuł naszego projektu : „Different language, one smile” – ‘Różne języki – jeden uśmiech”.


„Save water-save yourself – save life”

W 2011 roku Gimnazjum nr 8 w Zespole Szkół nr 8 im. Marii Curie Skłodowskiej rozpoczęło realizację nowego projektu:  „Save water - save yourself - save life”. Partnerami Gimnazjum nr 8 uczestniczącymi w projekcie są:
• Reiffenstuel-Realschule ,  miasto Traunstein, kraj:  Niemcy (koordynator główny)
• Istituto Comprensivo “Guido Rossi” , miasto: SS.Cosma e Damiano, kraj: Włochy (partner)

• El Ies Fernando De Rojas, miasto: Salamanca, kraj:  Hiszpania (partner)
• Naantalin lukio, miasto: Naantali, kraj: Finlandia (partner)

 

W ramach projektu współpartnerzy prezentują historię i tradycje swych miast i regionów. Badać będą wpływ położenia swych miast nad rzekami, przeprowadzą  badania dotyczące zużycia wody w gospodarstwach domowych oraz przedstawią swoje propozycje dotyczące oszczędnej jej eksploatacji. Stworzony zostanie kalendarz, broszury i plakaty związane z tematyką projektu. Artykuły jej dotyczące   zawarte zostaną w specjalnej internetowej gazecie, której prowadzenie jest przewidziane jako jedno z zadań realizowanych przez uczniów przy pomocy nauczycieli.

 

Jak powstał projekt – wizyta przygotowawcza


W dniach 12-16.01.2011r. odbyła się wizyta przygotowawcza, zorganizowana przez włoską szkołę w Santi Cosma e Damiano. Celem spotkania było stworzenie planu projektu, który mógłby być realizowany w ramach programu „Uczenie się przez całe życie”. W wizycie brali udział koordynatorzy szkolni programu Comenius ze szkół w Polsce, Niemczech, Hiszpanii, Włoch, Rumunii i Finlandii. Uczestnicy spotkania zostali oficjalnie przywitani przez uczniów i nauczycieli włoskiej szkoły, a dyrekcja zapewniła im odpowiednie warunki do pracy nad projektem. Na wstępie prac ustalono, iż koordynatorem głównym będzie niemiecka szkoła w Traunstein.

 

Uczestnicy spotkania spędzali z sobą cały dzień. Przez blisko 10 godzin dziennie pracowali nad projektem. W ramach tej pracy ustalali przede wszystkim: cele projektu,  zadania do realizacji, sposób wykonania zadań, harmonogram mobilności, sposób kontaktowania się poza spotkaniami. Po zakończonej pracy uczestnicy brali udział w wycieczkach organizowanych przez instytucję goszczącą. Zwiedzano miasto Santi Cosma oraz miejscowości z nią sąsiadujące.

 

1. Wizyta w Traunstein (Niemcy)


W dniach  27.09-4.10.2011   4 uczniów i 3 nauczycieli (w tym dyrektor szkoły i szkolny koordynator programu) wzięli udział w pierwszym z 5 zaplanowanych spotkań grupy Comenius w niemieckim mieście Traunstein.

 

Spotkanie miało na celu przede wszystkim wprowadzenie zmian w istniejącym projekcie. Ponieważ nie wszystkie szkoły aplikujące do udziału w nim otrzymały pozytywną opinię swych Narodowych Agencji, zmieniła się ilość szkół go realizujących. W związku z tym należało przede wszystkim zmienić harmonogram mobilności a także inaczej rozdzielić zadania i ustalić nowych odpowiedzialnych za końcowy efekt ich realizacji.

Poza tym program spotkania objął również: uroczyste przywitanie grupy Comeniusa (razem 11 nauczycieli i 17 uczniów) w szkole w Traunstein, zapoznanie się z organizacją pracy szkoły, jej bazą edukacyjną, programami nauczania. Uczniowie uczestniczyli w codziennych lekcjach.



 

Poza tym realizowano inne, założone w programie działania – zwiedzanie miasta przygotowane przez uczniów niemieckiej szkoły, przedstawienie przez wszystkie szkoły prezentacji wykonanych w programie Power Point na temat swych  miast , regionów i szkół, przedstawienie przez uczniów szkoły goszczącej prezentacji dotyczącej wpływu, jaki na rozwój miasta miało jego położenie nad rzeką, przygotowanie szczegółowego harmonogramu badań nad zużyciem wody w gospodarstwach domowych, prezentacja przygotowanej przez koordynatora głównego gazety internetowej, na której członkowie grupy będą mogli zawierać informacje na tematy związane z międzynarodowa współpracą.
Oprócz tego gospodarze zorganizowali kilka wycieczek, podczas których uczniowie mieli okazję zwiedzić Monachium, kopalnię soli  i miejscowość Kenigsee.

Wizyta zakończyła się wspólną kolacją , na której byli obecni nauczyciele, uczniowie oraz rodzice uczniów, którzy gościli w swych domach członków grupy Comenius.

 

BIPBasenGaleriaPlan lekcjiSport